Trifthütte

Hoogte: 2520m
Kaart: 1210 Innertkirchen, 255Sustenpass (wandelroute)
Max. Slaapplaatsen: 60
Startpunt: T4 Sustenpass-Underi Trift ca. 4.30h, vanaf Chäppeli ca. 6.30h, vanaf Furen ca. 6.30h, Furkapass-Belvédère ca. 5.00h
Geopend: Juni-September
Website: http://www.trifthuette.ch/

• 01TrifthutteTrifthutte
Wanneer we in de geschiedenis van de Trifthütte duiken blijkt dat er in 1863 al een primitieve club hut bestond die onderdak bood aan 10 personen. Deze noodhut werd al spoedig door een lawine getroffen en met behulp van omliggende SAC verenigingen (waaronder SAC Basel en Bern) werd er en nieuwe berghut gebouwd. Steeds meer mensen verkenden de alpenwereld en al gauw bleek het dat de club hut te klein werd. Rond 1906 werd het een drukte van belang in het Triftgebied en aan de voet van de Telltistock ontstond er een nieuwe Trifthütte, dankzij giften van de heren Hasler en Coolidge. Hut eigenaren wisselden elkaar af en gasten bleven maar komen. De huidige Trifthütte werd gebouwd in 1947 en de jaren erna verder gemoderniseerd en verbouwd.

• 02TrifthutteDalstation Triftbahn
De wandeling naar de Trifthütte begint evenals de wandeling naar de Windegghütte aan de Sustenpass, bij het dalstation van de Triftbahn. De gondelbaan brengt je in 10 minuten naar het bergstation Underi Trift (1357m), vanwaar het 1.30 uur wandelen is naar de Triftbrücke of Windegghütte. Na het passeren van het Triftwasser klimmen we gemoedelijk naar 1424m, op de splitsing gaan we linksaf richting Trifthütte, Windegghütte.

• 03TrifthutteSneeuwveld "In Gitzen"
Half juni en het eerste sneeuwveld op “In Gitzen” kondigt zich al aan, goed gemarkeerd maar het blijft opletten. Uitzonderlijk laat voor de tijd van het jaar, daar er normaal gesproken geen sneeuw meer ligt rond deze tijd. Bij Bosslis Stein gaan we linksaf richting Trifthütte, Triftbrücke. Rechtsaf gaat de wandeling over traptreden naar de Windegghütte, waar ook nog de nodige sneeuwvelden liggen. Gemoedelijk wandelen we op een hoogte van 1700m richting Triftbrücke die we na 1.30 uur wandelen bereiken.

• 04TrifthutteTriftbrucke
Na het nemen van de benodigde foto’s wandelen we over de brug, nemen een korte pauze en vervolgen de alpine-wandeling richting Trifthütte, die vanaf hier nog 3.00 uur staat aangegeven. Blikken nog even terug naar de Triftbrücke, Furtwangstock, Mährenhorn, Windegghorn en Furtwangsattel; de pasovergang naar Guttannen aan de Grimselpass. Een honderdtal meters verder bereiken we 10m hoge ladders aan de Drosiegg.

• 05TrifthutteDrosibach
Na het passeren van de woeste Drosibach kondigt zich een tweede sneeuwveld aan nabij Wasen, aan de voet van de Vorder Tierberg. Met de voetsporen van de groep die gisteren de Trifthütte hadden verlaten nog duidelijk zichtbaar. Halverwege de wandeling kijken we nog even terug naar de Triftbrücke, het wandelpad laat zich raden en is nauwelijks meer te onderscheiden.

• 06TrifthutteTriftgletscher
Nabij Tierberglägeri nemen we na het derde sneeuwveld gepasseerd te hebben een pauze in de zogenaamde Zwischen Tierbergen. Het vierde sneeuwveld is bedekt met verse lawinesneeuw, onze bestemming Triffthütte kunnen we op onze buik schrijven. We besluiten ondanks dat aan de andere kant van het sneeuwveld de wandelroute zichtbaar is om niet verder te gaan, voetsporen zijn niet meer zichtbaar evenals de gaten in de sneeuw. Er zit niets anders op dan terug te keren richting Windegghütte waar we zullen moeten overnachten.

• 07TrifthutteTierbergen
We nemen nog een aantal foto’s van de omgeving en wandelen op de Zwischen Tierbergen nog een eindje omhoog, om vanaf de morenen nog een foto te maken van de Tierberglücke, tussen Vorder- en Mittler Tierberg, de overgang naar de Tierberghütte. Ondanks dat we 200 hoogtemeters van de Trifthütte zijn verwijderd en terug moeten keren, kunnen we op de Zwischen Tierbergen toch nog even genieten van deze prachtige omgeving. Triftstöckli en Triftgletscher achter ons latend beginnen we aan de terugreis, een wandeling over hetzelfde gedeelte tot aan de Triftbrücke. Er zit niets anders op de wandelroute later nog eens over te doen, willen we de Trifthütte bezoeken. De Trifthütte zal er dan nog wel staan en deze sneeuw is dan hopelijk gesmolten.

• 08TrifthutteTriftbrucke
Na het passeren van de nodige sneeuwvelden zijn we weer aangekomen bij de Drosibach en de ladders. Fotograferen de verlaten Triftbrücke en wandelen via de kletterroute naar de Windegghütte. Is het misschien een van de laatste keren dat we de Triftbrücke passeren? De tijd zal het leren want ook met dit meer heeft Kraftwerke Oberhasli AG (KWO) een energieproject lopen. Met het nieuwe Trift-Project zal de KWO ongeveer 250 Gigawatt meer stroom kunnen produceren. Er zal dan een 100 meter hoge stuwdam gebouwd moeten worden met als gevolg dat de Triftbrücke dan overbodig zal zijn. De tijd zal het leren, energie maar vooral schone energie, men kan er nu eenmaal niet meer zonder. En de vraag naar schone energie zal alleen maar toenemen.

• 09TrifthutteTriftgletscher
Even later zien we de schaduw over de Triftgletscher verschijnen en bereiken via een klein sneeuwveld de Windegghütte. Na te hebben gegeten genieten we van de avondzon op de Windegghütte en zien we Planplatten langzamerhand “verdwijnen” in de duisternis.

• 10TrifthutteUnderi Trift
De volgende ochtend fotograferen we de Tierbergen met Windegghutten en zien dat de berghut op Mälchsteinen ook nog niet bewoond is. Enige tijd later bereiken we Underi Trift, passeren het Triftwasser en wandelen langs het Triftwasser naar het bergstation van de Triftbahn. Al waar we direct aansluiting hebben richting dalstation aan de Sustenpass.

• 11TrifthutteTriftbrucke
Dankzij de bouw van de eerste Triftbrücke (2005) werd het Triftgebied weer nieuw leven in geblazen, het Triftgebied werd weer attractief. Door het plaatsen van de hangbrug werd de Trifthütte weer een nieuw uitdaging, de Triftgletsjer trad vele kilometers terug en er moest een nieuwe alpine- wandelroute richting Trifthütte worden uitgezet. Dankzij de Triftbrücke werd de wandeltijd behoorlijk ingekort. Vanaf de Triftbrücke is de Trifthütte in ca. 3 uur te bereiken via een zgn. T4 alpine- route, hetgeen inhoudt dat er niet overal wegen en paden zijn aangegeven en dat er hier en daar geïmproviseerd moet worden, zeker bij het overbruggen van de bergbeken. Dat niet elk jaargetijde in dit gebied hetzelfde is en het  zeker in het voorjaar minder toegankelijk kan zijn, afhankelijk van de hoeveelheid sneeuw dat er die afgelopen wintermaanden is gevallen, ondervonden wij op onze vorige wandeling naar de hut. Toen wisten we de Trifthütte niet te bereiken.

• 12TrifthutteDalstation Triftbahn
Het najaar 2014 bood meer zekerheid en hebben we toen de wandeling nog eens overgedaan. Ook geven beide wandelingen u een indruk van de omgeving, hoe het er uit kan zien in verschillende jaargetijden. Ook nu begint de wandeling naar de Trifthütte aan de Sustenpass, bij het dalstation van de Triftbahn. De gondelbaan brengt ons in 10 minuten naar het bergstation Underi Trift (1357m), vanwaar het 1.30 uur wandelen is naar de Triftbrücke. In het najaar is de aanvangstijd van de bergbaan een uur later dan in de zomermaanden en vertrekt de eerste gondel rond de klok van negen uur. Aangezien het 2 uur wandelen is vanuit Furen naar het bergstation en het ’s morgens om 7 uur pas licht is, zal dit geen toegevoegde waarde hebben, bovendien neemt de totale wandeltijd dan alleen maar toe.

• 13TrifthutteBergstation Triftbahn
Vanuit de gondelbaan fotograferen we Underi Trift, het bergstation van de Triftbahn (1357m) en kijken we het Trifttal in. Van sneeuwvelden zal nu geen sprake meer zijn en gezien de hoeveelheid smeltwater door het Triftwasser zal het oversteken van de Drosibach nu geen problemen opleveren.

• 14TrifthutteTriftgletscher
Gemoedelijk gaat het dan weer richting Triftbrücke die we in de aangegeven tijd bereiken. Daar aangekomen moesten we ons eerst warm aankleden gezien de hevige koude wind die er heerste. Föhn in het Triftgebied is niet aangenaam zwoegend bereiken we de andere zijde van de Triftbrücke. Windsnelheden van 100km/uur zijn hier geen uitzondering. We maken een foto van de Triftgletscher en moeten helaas constateren dat de gletsjer alweer zienderogen is teruggetreden.

• 15TrifthutteLadders Drosiegg
De ladders aan de Drosiegg vormen geen probleem en de Drosibach is gemakkelijk te overbruggen. Aan de oostzijde van de Triftsee gaat het bergopwaarts richting Zwischen- Tierbergen en blikken we halverwege nog even terug naar de Triftbrücke en Furtwangstock.

• 16TrifthutteTriftsee Alpineroute
In de Triftsee zien we een ponton drijven waarop voorbereidingen worden getroffen voor de nieuw te bouwen stuwdam. Kraftwerke Oberhasli AG (KWO) heeft hier nl. een nieuw energieproject lopen, of de stuwdam er ooit zal komen hangt nog van vele factoren af.

• 17TrifthutteTriftgletscher Alpineroute
Onderweg fotograferen we de omgeving en bereiken we de Zwischen Tierbergen. Aan de voet van Tierberglägerli krijgen we zicht op de Mittler Tierberg. Ten opzicht van vorig jaar ziet de Zwischen Tierbergen er compleet anders uit. De sneeuwvelden zijn verdwenen en een grote steenlawine heeft de eerste bergbeek volledig doen verdwijnen. Door het desolate berglandschap zoeken we ons een weg naar de overzijde, passeren de Zwischen Tierbergen en maken aan de andere zijde ook nog enige foto’s.

• 18TrifthutteTelltiblatti Triftgletscher
Vervolgens gaat het behoorlijk stijgend richting Trifthütte en enige tijd later hebben we bij Telltiblatti zicht op de boven-gletsjer van de Triftgletscher. We fotograferen de omgeving en de nog te wandelen route voor ons richting Im Stock. Het gedeelte van ca. 500 meter aan de voet van de Telltistock is bijna volledig voorzien van kettingen.

• 19TrifthutteTrifthutte "Im Stock"
Bij Im Stock hebben we een prachtig zicht op de Triftgletscher en naar boven kijkend zien we de Trifthütte (2520m). Maar zoals bij vele berghutten zit ook hier het venijn in de staart, ons wacht nog een beklimming van ca. 200 hoogtemeters langs kettingen en klimtouwen. Bovendien raast de wind hier met een snelheid van meer dan 100km/uur om je oren en moeten we alle zeilen bijzetten om op de been te blijven. Tijdens de klim fotograferen we achter grote stenen de omgeving. Een half uurtje later bereiken we de Trifthütte en worden we buiten opgewacht door de berg vos die voor de hut ligt. Binnen worden we hartelijk welkom geheten met een aperitief door de hüttenwirtin.

• 20TrifthutteTrifthutte
Na ons te hebben opgefrist en opgewarmd nemen we in de avonduren nog enige foto’s rondom de Trifthütte. Buiten is het zes graden boven het vriespunt in de hut brandt de houtkachel, daarentegen zijn de slaapzalen fris. Deze nacht zullen er 8 personen overnachten.

• 21TrifthutteTrifthutte
Van zo’n prachtige uitzicht vanuit onze slaapzaal kunnen we in de toekomst alleen maar dromen.

• 22TrifthutteTrifthutte
Om zes uur is het voor ons weer dag, want in alle vroegte willen we de omgeving fotograferen. Het is nog donker, uit het raam kijkend zien we lichtsporen op de Obre Triftchessel van de Triftgletscher. Een berggids is met 4 personen om 5 uur vertrokken richting Ob. Triftlimi, de oversteek naar de Rhônegletscher (Belvédère) die ca. 6 uur in beslag zal nemen. Hen hebben we deze ochtend niet weer gezien toen het licht werd liepen zij al in de nevel die over de gletsjer hing.

• 23TrifthutteTrifthutte
We maken foto’s bij zonsopkomst en ontbijten met 3 personen. Omstreeks 9 uur verlaten we de Trifthütte en wandelen we dezelfde route terug, er is nog een lange weg te gaan. De wind is iets afgenomen maar toch staat er nog een stevige bries.

• 24TrifthutteFurtwangsattel
Onderweg maken we nog een aantal foto’s in de Zwischen Tierbergen, daar kunnen de warme kleren uit en bereiken we na ca. 3 uur de Triftbrücke. We passeren de hangbrug en nemen in de luwte een korte pauze. Vervolgens gaat het richting Undri Trift, het bergstation van de kabelbaan en zweven we met z’n drieën richting Sustenpass, waar we afscheid van elkander nemen en kijken terug op 2 fantastische dagen.

Op 30 januari 2021 werd de Trifthütte getroffen door een lawine de berghut is hierbij zodanig beschadigd dat deze tot medio juni definitief werd gesloten. Half juni tot half oktober zal de Trifthütte het zomerseizoen van 2021 wel worden geopend, de toiletten en was faciliteiten bevinden zich een aantal meters achter de Trifthütte, slaapgelegenheden zal worden aangevuld met joerts (yurts) of tenten. Neem altijd voor de zekerheid contact op: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Een impressie van de wandeling naar de Trifthütte.