- Brunigpass Brockenhaus
Bij het Station Brünig-Hasliberg (1002m) begint de wandeling Brünigpass-Kaiserstuhl, richting Giswil (2.40 uur). De wandeling kon ook omschreven worden onder Centraal Zwitserland (Obwalden…), maar omdat we ons nog in het Berner-Oberland bevinden staat hij hier beschreven, niet wetende dat de provincie grens zo dichtbij ligt. De dorpen over de Brünigpas vanaf Berner-Oberland gezien staan dan ook beschreven onder Centraal Zwitserland op deze site. Het Brockenhaus op de Brünigpas is de publiekstrekker van de pas, een winkel in tweedehands spullen. De Brünigpass staat ook bekend om zijn jaarlijks “Schwingfest” (een wedstrijd waarbij de tegenstander op de rug geworpen moet worden, hem vasthoudend aan een jutezakken broek). Onbegrijpelijk dat men deze arena maar 1 keer per jaar (5000 zitplaatsen) benut. Hier komen ook alleen de beste Schwingers van heel Zwitserland. De arena is dan ook tot de laatste plaats bezet. De bezoekers parkeren hun auto op het vliegveld bij Unterbach en worden met een van de vele bussen naar Brünigpashöhe vervoerd.
- Natuurvriendenhuis Brunig
De wandelingen op en rond de Brünigpass mogen dan niet zo spectaculair zijn vanwege de geringe hoogte, maar het gebied is er niet minder fraai om. Na het passeren van de kantons grens gaat het rechtsaf richting Natuurvriendenhuis. Op de Brünigpas staan geen Sac-Cas Berghutten, wel zijn er andere overnachting mogelijkheden; o.a. is er een prachtig
Natuurvriendenhuis. Langs het Natuurvriendenhuis en het tandradspoorbaan van de Zentralbahn gaat de wandeling richting Lungern.
- Treinstation Chappeli
Na Cholhüttliwald (890m) gaat de wandelroute over in een verhard pad naar het volgend stationnetje Käppeli. Dat al jaren geen dienst meer doet. Het bergdorp Chäppeli is geliefd bij gezinnen met kleine kinderen, bij de bergherberg is een kinderspeelplaats en dierenpark met kleine dieren te bewonderen. Een educatief wandelpad langs de bosrand verstrekt wetenswaardige informatie over flora en fauna. (Overnachten in een bergstal staat omschreven onder berghutten:
Käppeli). De treinen lijken hier wel op een heel speciale manier schoongemaakt te worden, gezien de bezems bij de ingang van de spoorwegtunnel. Doch deze dienen voor reizigers die met hun hoofd uit het raam hangen en door de bezems hun hoofd tijdig terugtrekken zodat hun hoofd niet wordt geplet door de tunnelwand.
- Lungern
We vervolgen de route en komen uit bij de Burgkapelle van Lungern (911m). Iemand die een burcht zoekt in deze omgeving kan lang zoeken want de naam van de kapel heeft hier niets mee te maken. De hele omgeving is als het ware opgebouwd uit steen partijen en torentjes die lijken op burchten, hieraan dankt Burgkapelle zijn naam. De eerste kapel die er heeft gestaan dateerde uit 1537 en was van hout. In 1619 en 1760 werden er wederom kapellen gebouwd die later weer vernietigd werden. Een steile weg ging destijds door een bergrichel naar de kapel en was bij slecht weer en in de winter niet toegankelijk. De huidige kapel dateert uit 1883. De laatste renovatie werd in 1999-2000 uitgevoerd en door kunstenaar Carlo Bürgi ingericht als meditatieruimte.
- Stoomtrein Ballenberg
Vanaf de route een prachtig uitzicht op Lungern en de Lungernsee. Bij Bannwald linksaf over het spoor, richting Lungern. De stoomtrein van Ballenberg gaat 5 keer per jaar naar Giswil, een toevalstreffer als je de stoomtrein ziet tijdens de wandeling. Vervolgens komen we uit achter de dorpskerk van Lungern. (Lungern staat verder omschreven onder Centraal Zwitserland Lungern/Sarnen-Melchtal/Engelbergtal). De enorme trapopgang vanaf het dorp zullen velen indrukwekkend vinden. Vervolgens door het dorp en langs de Dorfkapelle in Lungern, richting treinstation. Deze dorpskapel dateert uit begin 1700, werd in 1739 door brand verwoest en in hetzelfde jaar herbouwd.
- Lungernsee
Langs het station van Lungern gaat het dan gestaag bergopwaarts richting de Kaiserstuhl. Woningen met mooie bloemen aan het balkon en een prachtig uitzicht op de Lungernsee. Bij het volgende dorp Rüti gaat de brede weg over in een wandelpad over de almen boven Lungern richting Kaiserstuhl. Mülibach-Halten is het volgend dorpje boven de Lungernsee. Hier komen we boven de noordingang van de tunnel in aanbouw bij Lungern. Volgens de info borden is de tunnel in 2010 klaar voor gebruik. Een mooi gedeelte door het bos in een natte omgeving, rijkelijk voorzien van bergstroompjes. Vervolgens gaat het verder onder de spoorwegtunnel door, langs de tunnelbouwplaats en onder de autoweg door richting Lungernsee.
- Kapelle Burglen
Langs de Lungernsee gaat het dan richting Kaiserstuhl met een prachtig uitzicht op de stuwdam en Bürglen. Het gemaal op de stuwdam aan het eind van de Lungernsee bij Bürglen. De Kapelle “Der Heilige Antonius von Padua und Wendelin” in Bürglen dateert uit 1680 en werd door de bevolking zelf gebouwd en gefinancierd, hoogst ongebruikelijk in die tijd. Terug op de Kaiserstuhl wachten we op de trein die ons vervolgens terugbrengt naar de Brünigpass. Daar vertrekt dan ook de stoomtrein die via Ballenberg terug gaat naar Interlaken om daar de komende maanden te overwinteren.