Klausenpass/Oberalppass
ALTDORF
BÜRGLEN
UNTERSCHÄCHEN
HOTEL KLAUSENPASSHÖHE
Een snelle bouw hoeft per definitie niet slecht te zijn, maar men had tijdens de bouw geen rekening gehouden met de grote hoeveelheden sneeuw die hier in de wintermaanden kan vallen. Ooit gehoord van de scheve toren van Pisa? Nou het hotel was niet zo scheef, maar Hotel Klausenpasshöhe begon al aardig die richting op te zakken. Door de enorme sneeuwmassa op de hellingen ’s winters werd het hotel naar de rijbaan gedrukt en kwam het steeds schever op zijn fundering te staan. Pas na enkele tientallen jaren wist men het proces te stoppen. De vloeren zijn scheef gebleven en vanaf die tijd werden er geen volle borden soep meer geserveerd want bij het neerzetten van een vol bord op de tafel droop het er aan de andere zijde weer af!
Evenals zovele passen in Zwitserland is ook de Klausenpas maar een paar maanden per jaar opengesteld en als het dan zover is zo rond eind mei, begin juni dan zijn de toeristen net mieren en kruipen ze steevast ieder jaar maar weer met zijn allen richting de top van de passen en zijn de hotels op pashoogte weer blij ons te mogen ontvangen. Zo ook ruim een eeuw lang het oude Hotel Klausenpasshöhe, maar op 30 november 2020 is hier een einde aan gekomen en het nieuwe hotel Klausenpasshöhe is geopend naast het oude hotel.
Nadat het traditionele Klausenpasshöhe hotel in oktober de deuren sloot werd er in juni 2021 nog één keer de deuren geopend voor een grote uitverkoop. Een lange rij mieren ging op schattenjacht in het oude Hotel Klausenpasshöhe, 120 jaar geschiedenis is voorbij en zo werd er op een eerbiedwaardige manier afscheid genomen van Hotel Klausenpasshöhe in Unterschächen.
Zie ook: https://www.pilatustoday.ch/zentralschweiz/uri/lange-schlange-beim-ausverkauf-des-hotels-klausenpasshoehe-142241414.
KLAUSENPASS PASHOOGTE (1952m)
Volgens een legende werd de grens op de Klausenpas tussen kanton Uri en kanton Glarus in 1315 bepaald na langdurige geschillen. De twee kantons kwamen overeen dat bij de eerste hanenkraai, respectievelijk twee hardlopers zouden starten, één vanuit Altdorf en één vanuit het Linthal, en de grens zou zijn waar ze elkaar ontmoetten. De mensen van kanton Glarus besloten hun haan goed te voeren, zodat het goed zou uitpakken voor hun zaak, terwijl de mensen van kanton Uri hun haan helemaal niets te eten gaven. Het resultaat was dat de haan van kanton Glarus zich versliep, terwijl de haan van kanton Uri, gedreven door de honger, uitzonderlijk vroeg kraaide, en de loper van kanton Uri de hele Urnerboden doorkruiste voordat de Glarus-loper zelfs maar vertrokken was. Op smeekbede van de Glarus-loper stemde de man van Uri ermee in hem zo ver mogelijk terug de berg op te laten dragen, en de huidige grens tussen kanton Uri en kanton Glarus is uiteindelijk waar de Glarus-loper dood neerviel, uitgeput van het dragen van de loper van Uri.
Klausenpas pashoogte bevindt zich op 1952m, 23 km lager door de Urnerboden (http://www.urnerboden.ch/) eindigt de pas in Linthal, Linthal is de meest zuidelijke gemeente van het kanton Glarus en staat bekend om zijn ambachtelijke koeienbellen. Langs de gelijknamige rivier dalen we verder via Glarus (de hoofdstad van het gelijknamige kanton) tot aan de Walensee, waar de weg zich splitst. (beschreven onder Oost-Zwitserland). In zuidoostelijk richting gaat het naar Chur en in westelijk richting naar Zürich – Luzern. Door het kanton St. Gallen verplaatsen we ons in zuidoostelijke richting. Een kleine 20 km voor Chur rijden we het kanton Graubünden binnen, bij het legendarisch plaatsje Maienfeld. Het Heidi-dorp, waar het verhaal van Heidi en haar vriendje Peter zich afspeelde op de wonderschone almen van haar opa, meer info is te vinden onder http://www.heidihaus.ch/. Na Chur rijden we de Oberalppass op, dit Surselva dal staat onder Graubünden beschreven.
OBERALPPASS
De Oberalppass (Cuolm d'Ursera) (2046m) vormt de verbinding tussen Andermatt in het kanton Uri en Disentis in het kanton Graubünden. Deze pas-weg werd gebouwd tussen 1862 en 1863. Over de Oberalppass rijdt ook de Matterhorn-Gotthard-Bahn (MGB). Die in 2003 door de vroegere Furka-Oberalp en Brig-Visp-Zermatt spoorlijnen is ontstaan. De felrode MGB trein rijdt langs de 1200 meter lange Oberapsee en stopt bij het station op pashoogte. Na pashoogte verdwijnt de trein in het rots massief en komt vlak voor Tschamut weer uit de tunnel, waarna het zijn afdaling vervolgd richting Disentis/Mustér. Vanaf de Oberalppass hebben we een prachtig uitzicht op Andermatt.
ANDERMATT
Dat er in een ver verleden al een overgang bestond (zij het te voet) blijkt uit de geschiedenis van de zgn. “Teufelsbrücke” (duivelsbrug) iets ten noorden van Andermatt. De wilde Schöllenenschlucht die een onoverkoombare hindernis vormde werd rond het jaar 1200 door de Urner bevolking overwonnen en de brug werd "Teufelsbrücke" ofwel duivelsbrug genoemd.
Een gigantisch monument voor de Russische Generaal Suworow, bij de duivelsbrug, doet nog herinneren aan de strijd die hier heeft plaatsgevonden tussen het Russische en Franse leger eind 18e eeuw. Generaal Suworow verdreef in 1799 de Fransen vanuit noord- Italië en Zwitserland. (Zie de volgende link: http://trail.ch/tour/chinzig/suworow.htm).
Een Egyptische miljardair heeft in 2010 het Zwitserse dorpje Andermatt gekocht voor 1,5 miljard CHF. Samih Sawaris heeft grote plannen met het dorp. Het zal in de toekomst een luxe vakantieoord worden met veel hotels, appartementen, skiliften en skipistes. Het gehele bouwplan aan de voet van het Gotthardmassief is te volgen onder de volgende link: www.andermatt-swissalps.ch. Of dit het zoveelste mondaine vakantieoord wordt van Zwitserland valt nog te bezien, de tijd zal het leren aan de plannen zal het niet liggen.
NÄTSCHEN
Het toegangshek is nog volledig intact maar ziet er behoorlijk oud uit. De ruïne is door de militairen netjes achtergelaten en eigenlijk staat hier een monument. Op de terugweg lopen we langs een privé hut, die een prachtig uitzicht heeft over het Riental richting Göschenen. De bunker met "kristallen" van steen is een kunstwerk op zich. Laten we hopen dat de mooie bergtoppen in de toekomst niet allemaal volgebouwd worden met windmolens.