Wildstrubelhütten

Hoogte: 2791m
Kaart: 1266 Lenk, 263 Wildstrubel (wandelroute-fotowandelroute)
Max. Slaapplaatsen: 76/40
Startpunt: T3 Pointe de la Plaine Morte-Wisshorelücke ca. 1.15h, T3 Iffigenalp-Blttihütte-Rawilseeleni ca. 3.30h, T2 Lac de Tseuzier/Barrage du Rawil-Lourantse ca. 4.00h
Geopend: Half Maart–April en eind Juni–half Oktober
Website: http://wildstrubelhuette.ch  bern  roodwit

• 01WildstrubelhutteWildstrubelhutte
Het was Wilhelm Hildebrand die in 1902 de eerste Wildstrubelhütte liet bouwen tussen Weisshorn en Rohrbachstein. Op de huidige locatie werd in 1908 het Rohrbachhaus gebouwd door deze zelfde persoon. In 1915 werd het door Hildebrand geschonken aan de SAC-sectie Bern. In 1927 werd naast het Rohrbachhaus de nieuwe Wildstrubelhütte gebouwd door de SAC-sectie Bern. In de loop der jaren werd het enige malen gemoderniseerd en gerenoveerd, de laatste verbouwing dateert uit 2005.
  • 02WildstrubelhutteBarzettes/Crans-Montana
Ons uitstapje van vandaag begint in Barzettes, Crans-Montana met de kabelbaan via Violettes naar Plaine Morte. Deze kabelbaan is slechts enkele weken geopend in de zomermaanden juli tot september. De berghutten zijn in deze periode geopend al hebben ze buiten het seizoen om altijd een winterruimte toegankelijk. Wandelden we vorige week nog naar Cabane des Violettes, omdat de kabelbaan nog niet geopend was. Nu maken we op de laatste dag van ons verblijf in deze regio nog even tijd om naar de hoogstgelegen berghut in het westelijk deel van Berner-Oberland te wandelen, de Wildstrubelhütte (2793m) die afgelopen weekend pas geopend werd voor dit zomerseizoen.

• 03WildstrubelhutteWildstrubel/Plaine-Morte
De Wildstrubelhütte staat op de ruige kantongrens tussen het Zwitserse kantons Wallis en Bern. Een vergletsjerd gebied tegen een fraai decorlandschap tussen Wildhorn, Wildstrubel en Plaine-Morte, het Wildstrubelmassief. De hoogste top rond dit gebied is de Wildhorn (3248m) gelegen in het Wildhornmassief. Jaren geleden keken we vanuit het Berner-Oberland tegen de Wildstrubel aan o.a vanuit de Engstligenalp, Rezliberg en de Ammertenpass. (elders beschreven op deze website). Omdat we ons in alpinegebied begeven wordt het afgeraden om de Wildstrubelhütte bij slecht weer of nevel te ondernemen, dit geldt trouwens voor alle wandelingen in alpinegebieden.
  • 04WildstrubelhutteKabelbaan Violettes-Plaine-Morte
Zoals gezegd staat de Wildstrubelhütte in het Wildstrubelmassief ten westen van de Plaine Morte gletsjer op de Weisshorn, de berg die de westelijke flank van de Wildstrubel (3243m) vormt. Keken we vanaf de Lämmerenhütte uit oostelijke richting tegen de Wildstrubel aan, nu bevinden we ons aan de westzijde van de Wildstrubel. Vanaf Violettes zweven we langs de 2826m hoge Tubang richting Glacier de la Plaine Morte (2882m), dat we vanuit Montana in een kleine 30 minuten bereiken. Op de sneeuwvelden die we vanuit de kabelbaan zien, waren we voorbereid. Ook de wandeltocht naar de Wildstrubelhütte zal grotendeels, zo vroeg in het seizoen over sneeuwvelden gaan.

• 05WildstrubelhuttePlaine-Morte/Walliseralpen
Wees er van te voren van overtuigd dat de toegangswegen naar de berghut geopend zijn zodat u op deze hoogte niet voor verrassingen komt te staan. Op Plaine Morte nemen we even de tijd om de vierduizenden aan de overzijde in ons op te nemen, vervolgens nemen we aan de Berner zijde een kijkje over Plaine Morte richting Ammertehore. We nemen op deze hoogte even de tijd en fotograferen de omgeving. Dan volgt er een korte klim naar het weerstation op Pointe de la Plaine Morte (2927m). In dit adembenemend berglandschap genieten we van het weidse zicht en laten het geheel op ons inwerken, bijna vergetend dat we nog verder moeten richting de Wildstrubelhütte.
  • 06WildstrubelhutteWeisshorn/Weisshornlucke
Voor ons zien we de routemarkeringen in een desolaat berglandschap met de 2948m hoge Weisshorn op de achtergrond. Op de top van de Weisshorn wordt het luchtruim boven Zwitserland in de gaten gehouden. De militaire kabelbaan vertrekt vanuit de Iffigenalp via de Rawilseeleni, over de Wilstrubelhütten naar de Weisshorn en is van deze zijde niet te zien. De Wildstrubelhütte staat aan de westflank van de Weisshorn voor deze zichtbaar is zullen we eerst de Weisshornlücke (2904m) moeten bedwingen de pasovergang tussen Berner-Oberland en Wallis die wel vanaf hier zichtbaar is.

• 07WildstrubelhuttePointe de Vatseret
Maar er is nog een lange weg te gaan en zo te zien alleen maar sneeuwvelden. De twee personen die voor ons lopen banen ons een weg, maar zelf houden we de aanwijzingen ook in de gaten. Onze voorgangers wandelen richting Pointe de Vatseret (2812m) een markant punt aan de Plaine Morte gletsjer, hen hebben we vandaag niet terug gezien. Wij blikken nog even terug vanwaar we gekomen zijn en zien dat we al een behoorlijk stuk hebben afgelegd, voor ons lijkt het net of de Weisshorn steeds hoger wordt met links daarvan de Weisshornlücke. Plaine Morte aanschouwen we nog even na Pointe de Vatseret met Wildstrubel en Schneehore. Vervolgens wandelen we om de Weisshorn en bereiken we niet veel later de Weisshornlücke.
  • 08WildstrubelhutteWildstrubelhutten
Aan de ander zijde van de pasovergang de Wildstrubelhütte. Ook aan de Bernerzijde zijn nog veel sneeuwvelden. Op de pasovergang is het nog even opletten hier hangen staalkabels en moet men goed opletten, vervolgens wandelen we gemoedelijk naar de berghut. De huttenwartin Daniela heet ons welkom op het terras en in de zon genieten we van het uitzicht. Vanaf het terras hebben we zicht op de Wildhorn (3248m) en vanuit de berghut op Rohrbachstein en Col de la Plaine Morte. Na het nuttigen van onze lunch nemen we afscheid en wandelen over dezelfde route terug.
  • 09WildstrubelhutteWildstrubelhutten/Wildhorn
We kijken nog even achterom, de militaire kabelbaan zweeft boven ons richting Weisshorn, een blik op de Wildhorn en voor we er erg in hebben zijn we al weer op de Weisshornlücke. Op de grensovergang blikken we richting Plaine Morte, hemelsbreed misschien een kleine twee kilometers. Wij houden de wandelroute aan, het is nog een klein stukje lopen., geen mens te zien op de sneeuwvelden noch in de weide omgeving. Hier merk je pas hoe klein we zijn in zo’n omgeving. Onderweg komen we een moeder met een zoon van rond de 8 jaar tegen, op weg naar de Wildstrubelhütte. Al met al komen we dus net twee vingers te kort op een hand, wat het aantal personen betreft dat we vandaag zijn tegengekomen.
  • 10WildstrubelhutteBergstation/Plaine-Morte
Onderweg maken we vele foto’s in deze prachtige omgeving, mede omdat het een prachtige heldere dag is met weinig sluier in de lucht. Niet veel later bereiken we het bergstation, op het lege terras nuttigen we een kop koffie omdat we toch nog even moeten wachten op de cabine van de kabelbaan. Een half uurtje later zweven we naar beneden, uit de cabine zien we de Rezlipass/ Col du Sex Mort (2867m), met het uitzichtpunt Tothore/ Sex Mort (2935m). Tevens kan men over de bergpas via het steile wandelpad naar Violettes, aan de voet van de Tubang en Mont Bonvin. Een half uurtje later bereiken we Montana en rijden met de auto terug naar de camping waar we terugkijken op een geweldige dag.

Een impressie van het wandelgebied naar de Wildstrubelhütte.