Leutschachhütte

Hoogte: 2208m
Kaart: 1192 Schächental, 246 Klausenpass (wandelroute)
Max. Slaapplaatsen: 65
Startpunt: T2 Intschi of Amsteg ca.5h, vanaf Arnisee-Bidemli ca. 2.30h
Geopend: Gedeeltelijk Maart-April + September-Oktober. Volledig Juli en Augustus
Website: https://www.leutschachhuette.ch/   uri  roodwit

• 01LeutschachhutteLeutschachhutte
De Leutschachhütte is een berghut van de SAC die toebehoort aan sectie Zimmerberg in kanton Uri. Ze staat tussen de twee zeeën, te weten de Obersee en Nidersee, in het Leitschachtal, hoog boven de plaatsen Amsteg en Intschi, aan de doorgaande Gotthardstrasse. De berghut heeft een bijzondere voorgeschiedenis, omdat het als tentoonstelling object werd gepresenteerd op de landelijke “Landesaustellung” van 1939 in Zürich. De berghut werd in 1940 gebouwd en bood toen onderdak aan 19 personen, het winterverblijf had 12 slaapplaatsen. Het is een uitstekende berghut voor wandelingen naar omliggende berghutten zoals Sunniggrathütte, Schindlachtalhütte en Kröntenhütte.

• 02LeutschachhutteArnisee/Windgallen
Vanuit Intschi in het kanton Uri (tussen Gurtnellen en Amsteg aan de Gotthardstrasse) vertrekken we met een kleine cabinelift (8 personen) naar het 713m hoger gelegen Arni. Langs restaurant Alpenblick wandelen we richting Arnisee (1370m). Dit  wildromantisch berglandschap is vandaag ons uitgangspunt naar de ruim 800m hoger gelegen Leutschachhütte en 1200m hoger gelegen Wichel-, Sasspass. Een stevige wandeling dus vroeg uit de veren. In de vroege ochtend slaan we bij de Arnisee linksaf richting het Leitschachtal, nadat we eerst de Arnisee met Windgällen hebben gefotografeerd.

• 03LeutschachhutteLeitschachtal
In het Leitschachtal gaat het bergopwaarts langs de Leitschachbach, het Geometrisch middelpunt van kanton Uri en de alphut op Heitersbüel. Vervolgens komen we op de splitsing bij Furt, waar we de Leutschachhütte in het vizier krijgen. Hier kunnen we de huttenweg volgen of de hoger gelegen Höhenweg naar de Leutschachhütte. We wandelen rechtdoor en nemen de huttenweg richting Leutschachhütte, een gedeelte van de Höhenweg hadden we al gelopen vanaf de Sunniggrathütte.

• 04LeutschachhutteFurt
Langs het transportbaantje en de alphutten op Furt (1762m) begint de steile klim naar de Leutschachhütte. Er moet op deze korte afstand nog bijna 500 hoogtemeters worden overwonnen over de Chapferplanggen. Met de Mäntliser (2876m) op de achtergrond gaan we bergopwaarts richting Leutschachhütte.

• 05LeutschachhutteNidersee
Nabij de hut passeren we het eerste bergmeer “Nidersee” onder de Leutschachhütte met een prachtig uitzicht op de  Wichelhorn (2767m), Leitschachfirn en Sasspass (2669m). Nog een korte klim en we zijn bij de Leutschachhütte( 2208m boven zeeniveau) in 1940 werd het gebouwd en uitgebreid in 1963 en 1985.  In 2009 werd door de SAC Zimmerberg, waartoe de Leutschachhütte  behoort alweer een uitbreiding tot stand gebracht.

• 06LeutschachhutteLeutschachhutte
Vanaf de hut zijn er verschillende wandelmogelijkheden, over bergpassen naar andere dalen of via een andere berghut terug richting dal. Boven de Leutschachhütte ligt de Obersee.

• 07LeutschachhutteObersee
Obersee met op de voorgrond een kuurbad om door te wandelen. Vanaf de hut fotograferen we de omgeving van de Wichelhorn met het kruis op 2767m, de Wichelpass 2558m, de Sasspass 2669m en de Leitschachfirn achter in het dal.

• 08LeutschachhutteLeutschachhutte/Wichelpass/Sasspass
We verlaten de hut en blikken boven de Nidersee nog even terug en vervolgen de wandelroute (inmiddels Alpinewandelroute blauw-wit ) richting Wichelpass. Bij de splitsing van Kröntenhütte en Sasspass volgen we de laatste. Via de Kröntenhütte bereikt men het Ertsfeldertal. Het wandelpad vervolgt zijn route over een maanlandschap van stenen, goed gemarkeerd, in een prachtige omgeving.

• 09LeutschachhutteLeitschachfirn/Leutschachhutte
Langs en over de morenen van de Leitschachfirn, wandelen we door het sneeuwveld naar de ladder richting Wichelpass/Sasspass. Op de Wichelpass kunnen we richting Sasspass, Wichelhorn of door het Schindlachtal, langs de Hinterseeli onder de Wichelpass. Over de Sasspass wandelt men via de Gorneren naar de Sewenhütte op de Sustenpass. We nuttigen ons middagmaal uit de rugzak en vervolgen de wandelroute over de stenen door het Schindlachtal.

• 10LeutschachhutteHinterseeli Wichelpass
We passeren vele bergmeertjes en blikken nog even terug naar de Wichelpass. Langs en over de Intschialpbach dalen we verder richting de Intschialp. Op de driesprong besluiten we over de Arni Höhenweg terug te gaan richting Arnisee.

• 11LeutschachhutteSchindlachtalhutte
Na een korte klim naar de Schindlachtalhütte, waar we nog iets nuttigen, vervolgen we de wandelroute langs Wichel, Redelbalmen en Twären. Daarna wandelen we over het prachtige hoochmoorgebied richting Arnisee. Op de driesprong in het Rostwald blijven we de höhenweg volgen en laten de afslag Heissigegg rechts liggen.

• 12LeutschachhutteHinter Arni
Een steile afdaling volgt nog tot de splitsing Wichelhütte-Intschialp met het Leutschachtal, waar we vanmorgen zijn begonnen. Vervolgens wandelen we de stuw over, langs Hinter Arni en de Sennhütte. In de Sennhütte verkoopt men melkproducten van eigen makelij. De Arnisee ligt er rustig bij in de namiddag, we wandelen nog een rondje om het meer en gaan we met de voorlaatste kabelbaan terug naar Intschi, waar we terugkijken op een prachtige wandeldag.

Een impressie van de wandelroute naar de Leutschachhütte.