Vermigelhütte

Hoogte: 2042m
Kaart: 1232 Oberalppass, 256 Disentis (wandelroute)
Max. Slaapplaatsen: 36/18
Startpunt: T1 Andermatt-Unteralp 2.45h, T4 Gemsstock-Gafallenstafel ca. 3.00h
Geopend: Gehele jaar; hut eigenaar aanwezig van (Bewartet) Juli-half September
Website: https://www.vermigelhuette.ch/  uri roodwit

• 01VermigelhutteVermigelhutte
De Vermigelhütte, een berghut van de SAC-sectie Zofingen, staat ten zuidoosten van Andermatt, in kanton Uri aan het eind van het Unteralptal. Na de tweede wereldoorlog waren er verscheidene militaire onderkomens die niet meer gebruikt werden. De Vermigelhütte is er één van en werd dan ook in 1946 aan de SAC-Zofingen overgedragen. Het onderkomen stond tegen de rotswand en werd  Vermigelhütte genoemd. Het bood onderdak aan 20 personen, had wollen dekens en kreeg weinig zonlicht, vanwege zijn ligging. Deze berghut is nu privébezit. Omdat het voor de SAC eigenlijk een te vochtig onderkomen was, werd besloten een nieuwe berghut te bouwen, iets hoger en op een zonnige locatie. Doorzettingsvermogen van de toenmalige hutten chef, Robert Wülser, resulteerde in de huidige Vermigelhütte, die eind 1974 werd ingewijd onder dezelfde huttennaam.

• 02VermigelhutteUnteralp
Vanuit Andermatt (1440m) zijn er drie mogelijkheden om de Vermigelhütte te bereiken. Na een tweetal bochten vanuit Andermatt, de Oberalppass opgaand, verlaat een geasfalteerd alpstraatje rechtsaf de hoofdrijbaan. Het is gesloten voor gemotoriseerd verkeer en na enige honderden meters maakt het asfalt plaats voor steenslag. We bevinden ons reeds op de Unteralp. Het ca. 7km lang, smal dal wordt ook wel het Unteralptal genoemd. De wandeling naar de Vermigelhütte staat hier 3 uur aangegeven. De gehele wandeling tot aan de Alp-Vermigel wandelen we aan de linkerzijde van de Unteralpreuss.

• 03VermigelhutteMariahilfkapelle
Een iets kortere variant gaat langs de Mariahilf-Kapelle (1447m) iets boven Andermatt. Over de brug bij Hotel Drei Könige & Post in Andermatt passeren we de Unteralpreuss en bereiken (via trappen) in een smalle steeg de Mariahilf-Kapelle. De Mariahilf-Kapelle werd in 1735/36 boven het dorp gebouwd om Andermatt tegen lawines te beschermen. Het heeft een prachtig altaar en meerdere ramen van glas in lood. Langs de Kapel gaat het dan over een bergweg (aan de rechterzijde van de Unteralpreuss) naar Mettlen.

• 04VermigelhutteMur/Unteralptal
Na Mettlen passeren we de Gurschenbach en bereiken Rohr (1552m). Hier kan men de Unteralpreuss oversteken en over het alpstraatje richting hut wandelen. De bergweg volgend komen we via Fruttli en over Fruttboden uit bij de brug in Mur. Verder het dal in kan de Unteralpreuss niet meer worden overgestoken. Hier komen beide wandelvarianten vanuit Andermatt dan samen en gaat het gemoedelijk bergopwaarts, over het alpenstraatje richting Vermigelhütte (2042m).

Een derde mogelijkheid is om met de kabelbaan vanuit Andermatt, via de Gemsstock (2961m) af te dalen over een alpinisten route (blauw/wit) naar de Vermigelhütte (2042m). Hoe je het ook wend of keert je zult zo’n 600 hoogtemeters moeten stijgen of een 900 hoogtemeters moeten dalen om de Vermigelhütte te bereiken.

• 05VermigelhutteSplitsing/Lolenpass
Het dal binnenwandelend gaat het langs verschillende eenvoudige alphutten, die uitsluitend dienen om de  boerengezinnen onderdak te bieden zolang de koeien hier op Unteralp grazen. De steile wandeling naar de Lolenpass bij Spannmatt laten we links liggen het verbindt de Urneralp met Val Maighels. Over de Lolenpass komen we uit bij Camona da Maighels (2314m), een berghut die we enkele jaren geleden bezocht hebben vanaf pashoogte op de Oberalppass, samen met de Badushütte. Achter deze bergketen met o.a. de Badus Six Madun ontspringt immers de Rijn bij Lai da Tuma.

• 06VermigelhutteVermigelhutte
Zodra we het kruis op de heuvel passeren zien we de Vermigelhütte staan. Op de heuvel 200m hoger, achter de Vermigelhüte staat de Wildenmattenhütte (2286m), die we bewaren voor een volgende keer.

• 07VermigelhuttePiz Alv/Piz Borel/Vermigelhutte
Daarachter hebben we constant zicht op de 2969 meter hoge Piz Alv en Piz Borel (2951m). Links daarvan tussen de Schwarzberg en Piz Alv bevindt zich Pass Maighels, een tweede pasovergang naar Val Maighels. Langs de stuwdam wandelen we Alp-Vermigel op, passeren over de nieuwe betonnen brug de Unteralpreuss en hebben tot slot nog een korte klim naar de hut.

• 08VermigelhutteVermigelhutte
Rechts van de hut stroomt het Bortwasser van de Pizzo Centrale en Gemsstock in de Unteralpreuss. Achter de Vermigelhütte hebben we zicht op de Pizzo Centrale (2999m), Rotstock (2785m) en Pizzo Prevat (2876m).

• 09VermigelhutteZingelfurtflue richting Gotthardpas
Na de Vermigelhütte wandelen we bij P.2040 (splitsing Gemstock/Oberalp-/Gotthardpass) nog een uurtje richting de St. Gotthardpass. Aan de voet van de Zingelfurtflue kijken we een volgend dal in, de Vermigelhütte achter ons latend.

• 10VermigelhutteVermigelhutte
Aan het eind van dit dal (over de Summermatten) gaat het links over de Unteralppass (2574m) naar Val Canaria en rechts over de Passo della Sella (2700m), langs het gelijknamige meer richting St. Gotthardpass.

• 11VermigelhutteVermigelhutte/Schwarzberg/Piz Nair/Piz Purtgera
Wij wandelen terug en langs de Vermigelhütte gaat het dan over dezelfde wandelweg (Alpstraatje) terug richting Andermatt, waar we terugkijken op een prachtige dag.

Aan de ingang van het Alpstraatje staat aangeschreven, “Unteralp Tagesbewilligung” bij Hotel Drei Könige & Post in  Andermatt. Men kan een dagkaart kopen in het hotel (vrijwaring) om met de auto het dal in te rijden, zo liggen ook de pasovergangen naar het Val Maighels binnen redelijke loopafstand en kunnen beide dalen in een dag worden bezocht.