MET STOOM LANGS DE RHÔNEGLETSJER

  • 03FurkapassgletschStoomtrein FO Bahn
Op 12 Augustus 2010 is het laatste traject van de Dampfbahn-Furka-Bergstrecke (DFB) van Oberwald naar Gletsch heropend. Het verbindt Gletsch met Oberwald in Wallis. Het is al weer ruim een kwart eeuw geleden dat de Furka-basistunnel in 1982 werd geopend van Oberwald naar Realp. Hierdoor raakte de voormalige Furka-Oberalp-Bahn (FO) in verval. Door berg- en treinliefhebbers werd de Furka-Bergbahn gered, zij namen het initiatief om het gedeelte op historische wijze te doen herleven. In 1993 werd het gedeelte Realp-Gletsch al in gebruik genomen, anno 2010 is het gehele 17.8 km lange oorspronkelijke traject heropend. Gulle donaties van treinfanaten en sponsoren hebben het mogelijk gemaakt dat de oorspronkelijke verbinding tussen Oberwald en Realp in ere is hersteld en men nu met stoom langs de Rhônegletsjer kan.

  • 05FurkapassgletschOberwald-Gletsch Furka Dampfbahn
Eigenlijk is Gletsch niet meer dan een gehucht, bekend vanwege zijn strategische ligging en het eeuwenoude hotel Glacier du Rhône. Deze naam is afgeleid van de Rhônegletscher. In 1850 reikte de gletsjertong nog tot aan het dorp, nu heeft de gletsjer zich zo ver teruggetrokken dat de Rhônegletscher vanuit Gletsch nauwelijks te zien is. Grote kale rotswanden herinneren nog aan de gigantische ijsmassa uit die tijd. Vanaf Gletsch rijden we via Oberwald (de poort van Wallis) de dorpen Obergesteln en Ulrichen binnen, allen gelegen aan de jonge Rhône, die hier in de volksmond Rotte wordt genoemd. Het gebied wordt ook wel Obergoms genoemd, en staat beschreven onder Oost-Wallis 1 (Oberwald-Fiesch).