HALDIMATTSTOCK

GLAUBENBIELENPASS-UNTERWENGEN-ROR-LOO-HALDIMATTSTOCK-NÜNALP-ROTSPITZ-GLAUBENBIELENPASS

• 01GlaubenbielenpasshaldimattstockAlpgarten-Wirtschaft Schatberboden
Ook deze wandeling begint op de grote parkeerplaats van de Glaubenbielen-pashoogte (1565m). Vanaf Galubenbielen gaat het via Unterwengen-Ror- Loo-Looegg-Haldimattstock-Nünalp (of Nünalpstock)-Heimegg-Rotspitz terug naar Glaubenbielen. We wandelen in noordelijke richting over prachtige kalkrotsen, uitgestrekte karstvelden, heide- en hoogveen velden. Een prachtige wandeling (12km) waarvan het eerste gedeelte van de wandeling weinig hoogteverschil kent. De wandelroute is hier uit te printen, duurt ca. 4.30 uur en kent een hoogteverschil van ca. 250m. Langs het bergmeertje nabij de Rübihütte 1540m, gaat het over de glooiende helling richting de Schwander Alp-Unterwengen, gelegen op 1509m. Vervolgens gaat het naar de Sachsler Alp-Unterwengen, dat op 1526m ligt. Door het Rorwald bereiken we over Rormettlen Alp Ror, gelegen op 1546m hoogte.
  • 06GlaubenbielenpasshaldimattstockRor
Hier genieten we tijdens onze meegebrachte lunch van het prachtige uitzicht over de Alpen. De Titlis, in het Engelbergdal, duidelijk zichtbaar op deze prachtige, zonnige herfstdag. Na de lunch gaat het verder over Rorboden, de bovenloop van de Gross Laui. Het drassige gedeelte is op voortreffelijke wijze voorzien van loopplanken, boomstammen en bruggetjes om met droge voeten de overzijde te bereiken, Loo. Op Alp-Loo hebben we zicht op de Bärenturm 1799m, waarover men wandelt indien men de route uitbreidt over de Sattelpass. De  Sattelpass is vanaf Loo in 20 min te bereiken. De eeuwenoude pasovergang werd destijds gebruikt om grondstoffen (zie glasindustrie onder Hergiswil) over te vervoeren. Ook handelsreizigers maakten gretig gebruik van deze pasovergang. Wij wandelen over de alm achter Alp-Loo naar Looegg, een korte klim en we bereiken de bergrug, gelegen op 1708m. Op de bergrug genieten we even van het uitzicht, enerzijds richting Sörenberg en Schratteflue in kanton Luzern en de andere kant nog steeds de bergtoppen van de kantons  Obwalden, Nidwalden richting Sarnersee. Nemen een aantal foto’s van de omgeving en vervolgen de route over de brede bergrug richting Haldimattstock.
  • 15GlaubenbielenpasshaldimattstockHaldimattstock
Tijdens de wandeling krijgen we op het hoogste punt van de Looegg zicht op de Haldimattstock (1793m) en Nünalpstock (1894m). Ook de Berner Alpenreuzen komen nu in het vizier. De top stelt verder niet veel voor, men heeft er geen markering, geen hoogte en zelfs geen kruis geplaatst. Nu gaat het verder richting Haldimattstock, de berghut Alp-Haldimatt laten we links liggen. Over de graat van de Haldimattstock is het even klimmen over smalle paden en door de struiken in dit prachtig hoogveen. Alle koeien in het gebied zijn al naar de lager gelegen almen vervoerd, helaas zijn hier ook een aantal markeringen verdwenen, hetgeen er voor een onbekende in dit gebied het er niet gemakkelijker op maakt. Een goede landkaart is dan wel een vereiste en wij zijn maar al te blij, dat we die bij ons hebben. Langs een nat gedeelte bereiken we de splitsing Nünalpstock of  Nünalp. Links voor ons zien we de afdaling richting Nunalp-Rotstock en recht voor ons de klim naar Nünalpstock. We gaan voor de Nünalp, dalen tot 1725m en bereiken door diepe geulen en prachtige heidevelden, uiteindelijk de Nünalp.
  • 29GlaubenbielenpasshaldimattstockNunalp
Op Nünalp hebben we twee mogelijkheden om terug te wandelen naar de Glaubenbielenpass via Unterwengen, deze wandeling duurt 20 minuten langer maar men daalt direct vanaf de hut.  Langs Unterwengen zijn we de heenreis al gewandeld, dus gaan we weer een stukje klimmen en wandelen via de bergrug op Heimegg 1741m richting de Rotspitz 1788m. De bergtop doet zijn naam wel eer aan. Na een korte maar lastige klim, bereiken we steile afdaling naar Scheidbach 1590m. Staan even stil en werpen nog even een blik naar Alp Jänzimatt waar we al eens  geweest zijn (zie elders op de site). Langs de Alpgarten-Wirtschaft op Schatberboden zijn we weer geëindigd, waar we vanmorgen zijn begonnen de Glaubenbielenpass. Tijdens de terugreis nemen we nog even een foto van de Gross Laui richting Giswil, ruim 1000m lager gelegen. Bedenkend wat de kleine stroompjes boven teweeg kunnen brengen in het dal, gezien de bedding van de rivier (let op de kraan in de rivierbedding).

Een impressie van de wandeling.