DAVOS KLOSTERS
Via Landquart rijden we stroomopwaarts langs de gelijknamige rivier door het Prättigau-dal richting Davos Klosters. De Landquart rivier is vooral door zijn woeste stroming geliefd bij rafters. Langs het oude bergdorp Grüsch, met zijn statige herenhuizen vervolgen we de route en bereiken Schiers. De laatgotische kerk St. Johann werd in 1522 gebouwd. Het wereldmonument de Salginatobelbrücke dat al langs de doorgaande weg bij Schiers staat aangegeven trekt onze aandacht. De Salginatobel-brug vormt de verbinding van Schiers naar Schuders. Negentig meter boven de Salginabach overspant hij de Salga-kloof. De Salginatobel-brug is het meesterwerk van de betonpionier Robert Maillart (1872-1940). De Salginatobel-brug is het enige wereldmonument van Zwitserland, het is in technisch opzicht een van de belangrijkste boogbruggen in gewapend beton ter wereld. Elke dag komen vele toeristen het wereldmonument bezoeken, of wandelen de historische rondweg rondom de brug. In 1991 werd deze brug door een groot Amerikaans ingenieursvereniging tot wereldmonument verklaard en behoort het net als Eifeltoren, Vrijheidsbeeld en nog 45 andere bouwwerken tot een van de belangrijkste technische creaties.
Klosters is bekend om zijn autotrein door de Vereinatunnel, bovendien is het al decennia lang de wintersportplaats voor de Britse koninklijke familie. In zuidelijke richting vervolgen we dan de route en bereiken we via de Wolfgangpass als eerste de Davosersee, gevolgd door Davos-Dorf en –Platz. Davos zal voor menigeen bekend zijn, niet alleen vanwege zijn herstellingsoord voor tuberculose- en astmapatiënten, maar ook vanwege zijn wintersportoorden en skigebieden. De astmapatiënten werden begin vorige eeuw ondergebracht in het Nederlandsch Sanatorium. Davos ligt op een hoogte van 1560m en is hiermee de hoogst gelegen stad van Europa. De bekende openlucht schaatsbaan in Davos was voor de komst van de overdekte schaatsbanen een van de snelste schaatsbanen ter wereld. Vele kampioenschappen werden er georganiseerd, vele wereldrecords gebroken, waaronder die van Ard Schenk die de eerste schaatser was die op de 1500m onder de twee minuten dook. Vanaf 2014 worden er op de legendarische ijsbaan geen wedstrijden meer gereden. Met een hoogte van 3146m is de Flüela Schwarzhorn de hoogste berg van Davos.
Ook de Rhätische Bahn rijdt door Davos, (waaronder de Glacier Express van Zermatt naar St. Moritz) dit mede dankzij de Nederlander Willem-Jan Holsboer, die begin 1900 het smalspoortraject Landquart-Davos bedacht. Holsboer nam het initiatief om de bereikbaarheid van de hotels en kuuroorden in Davos te vergroten. Holsboer die zelf enkele hotels in Davos bezat realiseerde zich dat het dorp moeilijk bereikbaar was. In 1889 was het eerste traject van Landquart naar Klosters gereed een jaar later kon men Davos met de trein bereiken. Door Davos gaat het met de trein dan verder naar Filisur (bekend om zijn Landwasserviaduct) In Filisur komen de Albulaspoorlijn (Chur-Sankt Moritz) en het spoortraject uit Davos samen op het treinstation Filisur.
Sinds mei 2018 rijdt de Rhätische Bahn twee keer per dag met een historische treinstel (inclusief een open wagen). Dit treinstel wordt getrokken door niet minder dan de klassieke Krokodil uit de jaren twintig van de vorige eeuw. Het type Ge 6/6 I (voor de kenners onder ons) werd vanaf 1921 gebouwd waarvan er nog maar een paar in omloop zijn.