NÄGELISGRÄTLI

• 01GrimselpassnagelisgratliGrimsepas
De wandelroute over de Nägelisgrätli naar de Rhonegletscher begint op een hoogte van 2165m op de Grimselpass. We lopen vanaf de parkeerplaats achter het restaurant Alpenrösli en langs het waterscheiding  monument, dat denkbeeldig het water scheidt richting Noordzee en Middellandse zee. Gemoedelijk stijgen we naar 2400m en blikken nog even terug naar pashoogte. De steen-mannetjes op de route geven de bergroute aan, met hier en daar een likje rood-witte verf op de stenen. Al met al een goed gemarkeerde wandeling richting Rhonegletscher. Hier hebben we een prachtig uitzicht op de Furkapass vanaf Nägelisgrätli.
  • 08GrimselpassnagelisgratliWandelroute
Langs en door grote steenformaties gaat het bergopwaarts. We genieten van de terugblik richting Grimselpass met zijn grijze Grimselsee. We zien het water komend van de Finsteraargletscher en Lauteraargletscher overgaand in de Unteraargletscher om uiteindelijk uit te monden in de Grimselsee. Een prachtige wandeling door een ruig romantisch gebied. De Gärstenhörner aan het eind van de Nägelisgrätli komt steeds duidelijker in beeld. De Nägelisgrätli Hütte  is een oud militaire bivak en momenteel privé bezit.

• 13GrimselpassnagelisgratliBerghut Nagelisgratli
De Nägelisgrätli Hütte, voorzien van zonnepanelen, is een privé hut gelegen op een prachtige locatie, hoog boven de Remersee aan de Nägelisgrätliweg. Met een beetje geluk kun je een foto maken met de beide zeeën, de Remersee en Grimselsee. We vervolgen de route richting Rhonegletscher en blikken nog even terug naar de Remersee. De Dammastock (3630m), Rhonestock (3596m) en Furkahorn (3169m) komen al boven de Nätelisgrätli uit. Langs de Grätlisee gaat het bergafwaarts richting Rhonegletscher.

• 18GrimselpassnagelisgratliNagelisgratli
Een aantal sneeuwvelden moeten worden overgestoken. Een verwijzing rechts boven aan de grote steen duidt erop dat ook de Rhonegletscher steeds verder afneemt. Rechtdoor was de oude weg. Tegenwoordig wordt aangegeven; Rhonegletscher (neuer Weg) links aanhouden en hoger gelegen. Aan het eind van de Nätelisgrätli (2634m) hebben we een prachtig uitzicht op de Rhonegletscher en Furkapass met hotel Bèlvédere. De ijs grot, die gemaakt is in de Rhonegletscher, is zeker 1 km lopen. De ijs grot is afgedekt met wit vilt, dat van de bovenzijde goed te zien is, om het smelten enigszins tegen te gaan. Bim grosse Stein en Roti Blatté  zijn we aan het eind van de route, hier gaat het naar beneden richting Rhonegletscher, die daar kan worden overgestoken richting Trifthütte, Dammahütte of Chelenalphütte. De drie-duizenders; Dammastock, Rhonestock ,Tiefenstock ,Galenstock en Furkahorn steken ver boven de Rhonegletscher uit. Aan het eind van de Rhonegletscher heb je de overgang over de Limistock en Wysse Nollen, naar de Trift. Hier is de gletsjer van de De Gärsten Hörner al in een kleine zee verandert. De terugweg gaat over de zelfde route, langs de prachtige Grätlisee. Het privéhutje is inmiddels afgesloten. Uiteindelijk eindigen we de bergroute bij de Totesee (2160m) op de Grimselpas.