BEUSON

BISSE SALINS & BISSE DE BAAR

• 01MWBeusonkapel Beuson
Beide bisses beginnen of eindigen, het is maar hoe je het bekijkt, in Beuson, het dorpje in de haarspeldbocht, aan de doorgaande weg van Sion naar Nendaz. De kapel in het dorp werd in 1783 na wederopbouw geweid aan St. Bernard van Menthon en St-Agathe. Aan de doorgaande weg tegenover de kapel staan beide wandelingen aangegeven. We besluiten om eerst Bisse de Salins te wandelen, langs de kerk gaat het 200 hoogtemeters bergopwaarts over een afstand van nog geen kilometer, dat wordt dus een stevig stukje klimmen.

• 02MWBeusonBeuson
Door het dorp wandelend komen we nog een aantal oude woningen tegen met oude ornamenten en symbolen. Verder wandelen we langs het voetbalveld en passeren de rijbaan, vervolgens wandelen we het laatste stukje bergopwaarts tot we bij de volgende nog hoger gelegen rijbaan komen, waar de bisse om de hoek staat aangegeven. Het beginpunt is snel gevonden, dat is bij iedere bisse in deze omgeving hetzelfde,  alleen de naam op de blokken geeft aan om welke bisse het gaat.

• 05MWBeusonBisse Salins
Bisse de Salins werd aangelegd in 1435, is ruim 12 km lang en ontspringt op een hoogte van bijna 1200m uit de Printse. Hij bevloeit de weiden, abrikozenboomgaarden en frambozenstruiken van Beuson, Le Bioley en Salins. Gemoedelijk wandelen we langs het klaterend beekje en komen we al vrij snel een aftakking van de bisse tegen.

• 07MWBeusonBisse Salins
Plotseling is het stil, het water verdwijnt uit ons zichtveld en wordt door een buis verder onder de grond geleid. Na enkele honderden meters komt de bisse weer tevoorschijn, waar na een waterval met denderend geweld, een volgende aftakking volgt. Over vlonders en langs steile rotswanden vervolgen we de wandelroute.  De beide bisse wandelingen samen staan volgens de VVV-brochure aangegeven voor 4.00 uur. Dat we halverwege de  route al merkten dat er iets niet klopt met de aangegeven tijd, was duidelijk. Maar de dag is nog lang en vol goede moed wandelen we verder, bij de splitsing naar Veysonnaz  gaan we rechtdoor en blijven de aanwijzing Bisse de Salins volgen.

• 09MWBeusonBisse Salins
Dan bereiken we een aquaduct, Bisse de Salins wordt over de bergbeek en waterval de L’Ogeintse geleid. Vervolgens bereiken we Crête de Clèbes waar we een weidse blik op Beuson hebben. Hier bevinden we ons ook op de warmste hellingen, waar duindoornen groeien en de weilanden geel gekleurd zijn. Een volgend aftakking kondigt zich even later aan, na de bocht wandelen we het Nendaz dal uit en hebben dan zicht op het Rhônedal.

• 12MWBeusonBisse Salins
De bisse loopt hier door meters lange stalen bakken en wordt vervolgens weer door buizen onder de grond geleid. Vervolgens passeren we een gemeentegrens, we verlaten de gemeente Sion en vervolgen de bisse in de gemeente Veysonnaz. Wij passeren de rijbaan en wandelen bij de volgende aanwijzing richting Salins, de bisse staat rechtdoor aangegeven maar zal bij La Vernaz, het volgende dorp eindigen. Wij willen via Bisse de Baar terug wandelen naar Beuson omdat de auto daar geparkeerd staat.

• 21MWBeusonPaddenstoel
De afdaling naar Salins is steil en via Couvert du Clourot (een prachtige BBQ plaats) wandelen we Salins binnen. Ook hebben we oog voor de natuur en dat er grote paddenstoelen bestonden wisten we al , maar reuzen paddenstoelen! De aanwijzing Bisse de Baar is snel gevonden en door Salins kondigt het volgend dorp zich al weer aan, Pravidondaz. Langs de kerk wandelen we ook hier door het dorp en slaan linksaf, niet veel later verdwijnen we  tussen de abrikozenboomgaarden.

• 23MWBeusonBisse de Baar
Bisse de Baar wordt hoofdzakelijk door middel van stalen bakken door de abrikozenboomgaard geleid, en  kent nog enkele aftakkingen. Bisse de Baar meet ruim 11 km en staat volgens die ene aanwijzing 3 uur aangegeven. Ook deze bisse start tegenover de kapel in Beuson, maar kan ook gecombineerd worden met Bisse Salins. Bisse de Baar start in precies de tegenovergestelde richting in Beuson, hier wandelt men dan bergafwaarts richting Brignon. In Pravidondaz staat Beuson nog 1.35 uur aangegeven hetgeen betekent dat de wandeltijden in het VVV boekje niet kloppen en de wandeltijden op de bisse wandelkaart beter overeenkomen.

• 26MWBeusonBaar Bisse de Baar
Zodra we de abrikozenboomgaarden uitkomen, gaat het even fout, het wandelbordje staat niet de goede richting op, de bisse gaat bergopwaarts verder en niet richting het dorp Baar dat naar beneden staat aangegeven. Deze fout hadden we snel gevonden en we zijn omgekeerd en hebben de route bergopwaarts vervolgd. Daar stond in de volgende bocht de bisse weer aangegeven en  dan kijken we nog even verbaasd achterom. De volgende aftakking dient zich aan, uit alle buizen stroomt water en door een steile watergoot tegen de bergwand dendert het water naar beneden. Vervolgens wandelen we gemoedelijk stroomopwaarts langs Bisse de Baar, ook de flora en fauna worden niet vergeten.

• 33MWBeusonRijbaan Sion-Nendaz
Langs de boerderij waar ze eigen gekweekte- en gemaakte producten verkopen passeren we de doorgaande weg Sion-Nendaz. De bisse wordt door buizen onder de weg doorgeleid en komt aan de andere zijde weer tevoorschijn. Vervolgens naderen we Brignon waar we nog even een blik richting het dal werpen. Over het erf en door boerderij Pramenau wandelen we het dorp binnen, de route begint merkbaar te stijgen, zoals zovele bergwandelingen of huttentochten zit het venijn in de staart. Er zullen nog een kleine 200 hoogtemeters afgelegd moeten worden van de boerderij tot Breuson.

• 38MWBeusonBrignon Ruine Chateau
We nemen nog een foto van Brignon en staan plotseling oog in oog met restaurant Chateau. Op onze wandelkaart staat Ruïne du Château aangegeven maar waar we ook een doorgang zoeken langs het restaurant, nergens een ruïne te bekennen, deze zal waarschijnlijk enkel en alleen via het restaurant te bereiken zijn. Wij doen verder geen moeite en wandelen vrolijk richting Breuson waar de auto meer dan 6 uur op ons heeft staan wachten. Een stevige wandeling, niet moeilijk of gevaarlijk, maar met ruim 20 km een behoorlijke afstand, bovendien moest er ruim 600 hoogtemeters geklommen worden. Al met al een leuke maar lange wandeldag.