BISSE DE VERCORIN

• 02MWBisseVercorinVercorin
Bisse de Vercorin (iets boven Vercorin) ligt ten westen van Val d’Anniviers aan de zuidkant van het dorp Chalais (bij Sierre). Val de Réchy is een ongerept natuurgebied dat u in alle rust te voet kunt ontdekken. Aangezien de cabinebaan naar Crêt du Midi pas half juni opengaat zit er begin juni niets anders op dan met de benewagen bergopwaarts te gaan. Onze voorkeur ging er naar  uit naar Bisse de Vercorin dalwaarts te lopen. We parkeren de auto in Vercorin (1310) en wandelen door het dorp waar de bisse staat aangegeven. Bisse de Vercorin ontvangt zijn water uit de hoger gelegen Réchy op 1690m. M.a.w. een wandeling met een gering hoogteverschil, slechts 380 hoogte meters waarvoor 2.30uur staat aangegeven.

• 03MWBisseVercorinBisse de Vercorin
Bisse de Vercorin werd rond 1400 aangelegd, is grotendeels begaanbaar en heeft een lengte van 7km. Vanuit het dorp wandelen we naar de benedenloop van Bisse de Vercorin dat na een steil stukje weg rechtsaf langs het stroompje gaat. Na ca. 400m wandelen we onder de kabels door van de cabinebaan naar Crêt du Midi en niet veel later passeren we een skihelling waar het wandelpad kort maar steil zigzag omhoog gaat langs een bergbeek. Vanaf de Bisse de Vercorin hebben we een prachtig uitzicht op het dorp Vercorin en de stad Sierre beneden in het dal.

• 04MWBisseVercorinBisse de Vercorin
Op een viersprong  krijgen we een onduidelijke aanwijzing, de bisse gaat rechtdoor  terwijl de wandelroute links staat aangegeven. Ons advies: wandel gewoon rechtdoor het ander pad is enkel en alleen maar steil, al komen ze iets verder wel samen. Vervolgens passeren we een brede rijbaan en gaat het langs de bisse weer verder, die hier d.m.v. buizen onder de rijbaan door loopt. Dan zijn we aangekomen bij P.1492m, het wandelpad  richting Refuge de Bisse staat rechtdoor aangegeven, steil omhoog langs de bergbeek. Wij gaan het steile wandelpad omhoog over boomwortels en  boomstronken en langs struiken. Vervolgens steken we de rijbaan weer over waarna het nog een klein stukje klimmen is voor we weer rustig langs de bisse kunnen wandelen. Dan zijn we aangekomen bij een bankje die ons uitnodigt om even te genieten van het prachtige uitzicht over het Mittelwallis oftewel Valais-Central. Hier nemen we een korte pauze voor we verder gaan over de rijbaan naar Refuge du Bisse op een hoogte van 1603m.

• 07MWBisseVercorinBisse de Vercorin waak bel
Het wachtershuisje was bestemd voor de bisse-wachter om er op toe te zien dat het water in goede orde naar beneden werd geleid een zgn. “Schlegel” helpt hem daarbij. Het waterrad wordt aangedreven door het water, waarbij het  rad  in dit geval een bel aantikt tijdens het draaien, maar men kan ook een hamer aantreffen, het principe blijft hetzelfde. Zodra het geluid afneemt of stopt is er een storing in de wateraanvoer en moet deze verholpen worden. Het reglement uit 1904 hangt nog aan het huisje, zij het in het Frans.

• 08MWBisseVercorinBisse de Vercorin
Wij vervolgen de wandelroute over enkele houten bruggen terwijl de bisse  hier gedeeltelijk in troggenen loopt en bereiken niet veel later La Lé. Een adembenemend landschap en een bron van inspiratie voor schrijvers, schilders en fotografen. Achter in het keteldal zien we de 2650m hoge Mont Noble, met zover ons gezichtsveld  rijkt La Rèche, die van het platvorm L’Ar du Tsan komt. De tocht daarheen bewaren voor een volgende keer zodra de kabelbaan naar Crêt du Midi weer open gaat. Op de  hoogvlakte in Val de Rèchy, L’Ar du Tsan, meandert de Rèche door moerasgedeeltes en brongangen. Het veengebied en Val de Rèche hebben nu de status van beschermd natuurgebied. Vierhonderd hoogte meters verder is het meer La Louché waar La Rèche zijn oorsprong vindt.

• 10MWBisseVercorinBuvette de La Le
Wij wandelen van La Lé terug over hetzelfde wandelpad richting Vercorin. Een andere optie is langs de Rèche af te dalen om de Bisse Ricard naar Chippis te volgen. Overtuig u er dan van of het openbaar vervoer gaat, anders staat u in Chippes en de auto bv. in Vercorin. Tevens moet erbij gezegd worden dat deze afdaling bijzonder steil is. De totale lengte bedraagt dan ca. 17km en zal ruim 5 uur in beslag nemen. Wij komen tevreden aan bij de auto en kijken terug op een prachtige wandeldag.