ERLEBNISWEG

SAAS-ALMAGELL-ALMAGELLERALP

• 01OW2saasalmagellerlebniswegSaas-Almagell
Vanuit Saas-Grund kunnen we met de kabelbaan naar Kreuzboden en Hohsaas. Vanaf Kreuzboden zijn er vele wandelmogelijkheden in deze immense bergwereld mogelijk. Saas-Grund is het ideale startpunt voor een aantal prachtige hoogtewandelingen, waaronder de Saaser-Höhenweg van Kreuzboden naar Almagelleralp in zuidelijke richting of de Höhenweg Kreuzboden-Gspon (Walserweg = 4.30 uur) in noordelijke richting. Onze keuze viel op de eerste, Kreuzboden (2397m), Höhenweg naar de Almagelleralp, die 2.45 uur staat aangegeven en Saas-Almagell (Erlebnisweg) stond hier 3.45 uur aangegeven.

• 06OW2saasalmagellerlebniswegFurggstalden
Aangezien de kabelbanen pas half juni geopend worden (i.v.m. onderhoud, tussenseizoen) was dit geen optie. Ons rest niets anders dan naar boven te wandelen, we besluiten om iets door te rijden naar Saas-Almagell (1673m) en parkeren de auto langs de straat richting Furggstalden. Langs een kinderspeelplaats met waterpartij en barbecue gaan we bergop over het saaie asfaltstraatje richting Furggstalden. Naar boven rijden is geen optie omdat we dezelfde weg terug moeten wandelen.

• 07OW2saasalmagellerlebniswegWandelroute Erlebnisweg
Langs het dalstation van de skilift naar Heitbodme, door het Chapfwald bereiken we iets verder (1901m). Een Wallisser bergdorp met twee bergrestaurants, een kerkje en een handvol huizen. In het oude kerkje bevinden zich prachtige glas-in-loodramen. Het Waldlehrpfad is een educatieve wandeling waar men via informatieborden langs de wandelroute iets te weten komt over flora, fauna en cultuur in deze omgeving. In Furggstalden volgen wij de aanwijzing Erlebnisweg. Tijdens de klim hebben we een prachtig uitzicht op het Mischabelmassief. Aangekomen bij het begin van de Erlebnisweg geven waarschuwingsborden aan dat men geen hoogtevrees moet hebben, goede wandelschoenen moet dragen en dat de wandelroute niet met honden is toegestaan. Het wandelpad gaat over meerdere, goed gezekerde hangbruggen en prachtige rotspartijen.

• 10OW2saasalmagellerlebniswegHangbrug wandelroute Erlebnisweg
Iets verderop is ons duidelijk waarom, de vele roostertrappen en klimplaten zijn absoluut niet geschikt voor honden en wandelaars met hoogtevrees en kleine kinderen. Bovendien zijn de ijzeren platen behoorlijk warm als de zon er de hele dag op schijnt. De twee hangbruggen op de route zijn niet meer dan twee loopplanken door staalkabels bij elkander gehouden en een vangnet om er niet vanaf te vallen. Op de hangbruggen hebben we een prachtig uitzicht op het Mischabelmassief met o.a. de Dom (hoogste berg van Zwitserland) en het bergdorp Saas-Fee. Na de tweede hangbrug komen er nog een aantal hindernissen en gaat de wandelroute over in een “normale” bergweg. De steenbok, die we zagen tijdens de wandeling, heeft minder last van hindernissen in deze omgeving.

• 14OW2saasalmagellerlebniswegAlmagelleralp
Niet veel later bereiken we de splitsing Saas-Almagell en Almagelleralp, stroomopwaarts gaat het langs de Almagellerbach richting Chüelbrunnji waar we de bergbeek passeren. Saaser-Höhenweg en Erlebnisweg komen hier samen. We vervolgen de wandelroute door het besneeuwde Almagellertal richting Almagelleralp. Na het passeren van de sneeuwvelden hebben we zicht op de Almagelleralp en bereiken we de vee-schuren op Stafel. Deze zijn nog onbewoond en het zal nog wel even duren voor de dieren boven komen.

• 18OW2saasalmagellerlebniswegSteenbok/Berghotel-Almagelleralp/Mischabelmassief
Aangekomen bij het Berghotel Almagelleralp (2194m) blijkt een stel wandelaars zich gereed te maken voor de terugtocht. Bij het Berghotel hebben we een prachtig uitzicht op de Potjengrat de Zwischenbergenpass en Sonnigpass. Gemoedelijk nemen we op het terras plaats en nuttigen onze meegebrachte lunch, het Berghotel is nog gesloten medio begin juni en dit geldt ook voor de iets verder gelegen Almagellerhütte(2894m), die vanaf dit punt 2.15 uur staat aangegeven en pas een maand later wordt geopend. Gezien de hoeveelheid sneeuw is dit ook niet zo verwonderlijk. Plotseling krijgen we bezoek van een steenbok.

• 20OW2saasalmagellerlebniswegWandelroute Almagellertal/Mischabelmassief
Ondanks dat hij ons heeft opgemerkt is het dier totaal niet schuw, het loopt enige meters terug en komt vervolgens weer terug. Het is een unieke kans om een aantal prachtige foto’s te maken. Na het nuttigen van onze lunch gaat het terug richting de splitsing op Chüelbrunnji (2053m), passeren de bergbeek en besluiten om de Erlebnisweg letterlijk en figuurlijk links te laten liggen en volgen het steile wandelpad door de Spissgrabe richting Saas-Almagell. Na de Spissgrabe wandelen we door het Spisswald langs de Almageller-Suone richting Saas-Almagell, waarop we tijdens de tocht een mooi uitzicht hebben. Aangekomen in het dorp is het dan nog een klein stukje zuidelijker het dorp uit richting de auto.