NIEDERHORN

• 02RegiothunniederhornDalstation Niederhorn
“Die Drahtseilbahn” bij Beatenbucht aan de Thunersee brengt al sinds 1889 toeristen naar het 556m hoger gelegen eindstation op de Beatenberg. De bergbaan werd 21 juni 1889 geopend, in 1911 elektrisch aangedreven en in 2004-2005 volledig gerenoveerd. Met een snelheid van 3,2 m/sec bereiken we in 10 minuten Schmocken op de Beatenberg.

In Schmocken (1127m) stappen we over in de opzichtige cabines van de Niederhornbahn en gaan we verder bergopwaarts naar de Niederhorn. In een kleine 15 minuten bereiken we via het tussenstation Vorsess de 807m hoger gelegen Niederhorn (1935m). Het 2,5 km lange traject werd in 1946 gebouwd, vernieuwd in 1995-96 en heropend in 1997. Aangekomen op de Niederhorn staan we middenin een idyllisch alpenlandschap, met het Berner-Oberland trio op steenworp afstand (Eiger, Mönch en Jungfrau). Een korte klim naar het noordelijk gelegen uitzichtpunt biedt ons een grandioos uitzicht op het Justistal. Een aanwezige panoramawegwijzer maakt het een en ander duidelijker.

• 11RegiothunniederhornBurgfeldstand
Een van de mooiste wandelingen in dit hooggebergtelandschap gaat verder noordwaarts via de Güggisgrat en Burgfeldstand (2063m) naar de Gemmenalphorn (2061m). Over de smalle bergkam hebben we links uitzicht op het Justistal en rechts, 2km lager, de Thunersee met daarachter de Berner Alpen. Op Burgfeldstand (2063m) fotograferen we het Justital en de Alphutten op Grosse Mittelberg & Obere Grosse Mittelberg.

Het uitzicht in en over het Justistal is adembenemend. Aan de overzijde van het Justistal bevindt zich de Sigriswilgrat met de markante Sigriswiler Rothorn (2043m) en Mittaghorn (2014m). Vanaf de alp-hut op Oberhofner is de wandeling op de helling van de Stechelberg goed te volgen tot de Sichle (1679m) achter in het Justistal. Na de Sichle bereikt men het Mittelland van Zwitserland. We vervolgen de graatwandeling richting de Gemmenalphorn (2061m) en maken nog een aantal leuke foto’s van de omgeving, waaronder de Scheibe (1958m) en de Sieben Hengste (1957m).

• 20RegiothunniederhornSteenbok
Met een beetje geluk kunnen we steenbokken zien op deze wandelroute. En laat het geluk met ons zijn een achttal steenbokken hebben we geteld maar waarschijnlijk waren het er meer. Een van de steenbokken lag heerlijk te zonnen op een stenen platvorm. Ook de Alpendohlen (kraaiachtigen) laten zich hier gemakkelijk fotograferen. Op de Gemmenalp bereiken we de Alphutten van Oberberg en langs Oberburgfeld bereiken we op Hohseil (1920m) de Güggisgrat weer, waar twee andere bergwandelaars genieten van het uitzicht op de Berner Alpenreuzen. Het verder afdalen richting het tussenstation Vorsess van de Niederhornbahn is een optie maar men kan ook terugwandelen naar de Niederhorn. Waldegg is nog een derde mogelijkheid maar men is dan aangewezen op het openbaar vervoer. De bus kan u dan terugbrengen naar het station Beatenberg of Interlaken. Een verdere afdaling is geen optie vanwege de grote hoeveelheden sneeuw en dus wandelen we in ruim twee uur terug over de bergrug en gaan via het bergstation Niederhorn terug naar de Beatenberg. Opnieuw moeten we overstappen naar de Niederhornbahn richting Beatenbucht aan de Thunersee.

• 31RegiothunniederhornGemmenalphorn
Twee jaar later wandelen we in hetzelfde gebied, maar nu een maand later in het seizoen. De sneeuw is verdwenen en na Burgfeldstand, wandelen we verder over de Güggisgrat richting Gemmenalphorn. Het pad wordt smaller en er zijn diepe afgronden te zien, niet gevaarlijk maar het blijft zoals altijd in de bergen wel opletten. De afslag richting de Gemmenalp laten we nu rechts liggen en wandelen de laatste honderd hoogtemeters naar de Gemmenalphorn. Op de Gemmenalphorn (2061m) staat het Justistal 1.40uur aangegeven, de Grünebergpass 2.00 uur, wandelingen die we nog maar eens in ons achterhoofd houden. Ook nu fotograferen we de omgeving en zetten enkele afbeeldingen naast die van twee jaar geleden. We wandelen terug over dezelfde Güggisgrat richting het bergstation van de Niederhorn.