SILENEN

  • 01StgotthardpasssilenenNothelverkapelle Silenen
Silenen ligt aan de westzijde van de Windgällen en is met zijn prachtige historische gebouwen en goed onderhouden wandelwegen een waar wandelparadijs. De Landeskirche St. Albin dateert uit 1786. De 14-Nothelferkapelle dateert uit 1666. De wandschilderingen dateren ook uit deze tijd en beelden de 14 heilige noodhelpers uit, waaronder v.l.n.r. Margareta Barbara en Katharina.

Ook de onderzijde van het voorportaal boven de ingang van de kapel is rijkelijk beschilderd.

  • 05StgotthardpasssilenenMeierturm
Silenen heeft bovendien ook nog een prachtige Meierturm, deze dateert uit de 12e  eeuw. De vijf verdiepingen tellende woontoren werd destijds bewoond door de edele Freiherren von Silenen, deze inden tol en belastingen, die bestemd waren voor het Fraumünster klooster. In 1989 werd de toren gerestaureerd en sindsdien kan men rondom boven in de toren wandelen.

 

 

  • 07StgotthardpasssilenenSusthaus
“Haus zur Sust” is een typisch “Urner Steinhuis”, dat dateert uit 1549, de boogportalen dateren uit 1610. Het Susthaus was een  belangrijk gebouw op de doorgangsroute van de Gotthardpass, hier werden de goederen overgeladen en doorverkocht. De handelsreiziger en zijn dieren kreeg hier te eten en te drinken.  In documenten uit 1354 blijkt er al sprake te zijn van de Sust. Per dag gingen er ca. 300 handelsreizigers met hun lastdieren over de Gotthardpass.

  • 12StgotthardpasssilenenDraaischijf Erstfeld
Langs het verlaten treinstation Amsteg-Silenen gaat de wandeling verder. Gemoedelijk wandelen we langs de oever van de Reuss richting Erstfeld. De Ellebogenkapel bekijken we in de loop ook nog even en wandelen daarna al vrij snel langs het spoordepot Erstfeld binnen. De draaischijf diende ervoor om stoomlocomotieven te draaien zodat deze altijd voorwaarts, voor de treinstellen konden worden geplaatst. De Gotthardbaan heeft een maximale stijging van 26 promille. In Erstfeld eindigt het “vlakke” gedeelte en begint “die Bergstrecke”. De stoomlocomotieven kregen hier water en kolen. De stokers van de stoomlocomotieven kregen het druk op dit traject, zij moesten 50 kilo kolen per minuut op het vuur gooien.

  • 13StgotthardpasssilenenKrokedil depot/Erstfeld
Op het depotterrein staat ook  nog  de trots van Zwitserland, de zgn. Krokodil. Het station ven Erstfeld ziet er verlaten uit, maar dit verandert zodra de Intercity binnenrolt. De tussenstations van deze wandeling worden door de treinen niet meer aangedaan, hij rijdt dan ook rechtsreeks van Erstfeld naar Göschenen. Wil je een gedeelte van dit traject lopen, dan zul je voor de terugreis zijn aangewezen op de bus.