GOTTHARD-BASISTUNNEL
Namen we vorig jaar op de Oberalppass nog en kijkje op het tussenstation van de Gotthard-basistunnel, 15-10-2010 was het dan zover. Na 15 jaar boren is de Gotthard - basistunnel een feit en is hiermee de langste tunnel ter wereld (57km). Door aanleg van de tunnel kunnen treinen sneller goederen en passagiers vervoeren tussen Zwitserland en Italië. De Gotthard-basistunnel is onderdeel van het Zwitserse Alp Transit project en zal in de toekomst een aansluiting vinden met de zuidelijker gelegen tunnels, zoals de Ceneri-basistunnel. Uiteindelijk zal er een hogesnelheidstrein tussen Zürich en Milaan rijden, waardoor de reistijd behoorlijk zal worden ingekort.
In tegenstelling tot de oude Gotthardtunnel (Göschenen-Airolo) bevindt de noordelijke ingang van de nieuwe tunnel zich iets verder naar het noorden n.l. bij Erstfeld. Het traject heeft richting het zuiden verschillende bouwplaatsen gekend te weten: Erstfeld, Amsteg, Sedrun, Faido, Bodio en nabij Biasca. De doorgang met een trein zal nog even op zich laten wachten, de volledige opening staat gepland voor 2017, dan zal er ook ongetwijfeld aandacht worden geschonken aan de negen bouwvakkers die tot dusver bij de aanleg om het leven zijn gekomen.